Oppfølging av deltakere
Arbeidet fortsetter når en ny deltager blir med. Å beholde en deltager er like viktig som å rekruttere nye!
Hvordan vi følger opp ulike deltagere har mye å si for hvem som blir med i aktivitet og ikke. Sårbare grupper som allerede står i fare for å falle utenfor, som etniske minoriteter, mennesker med funksjonsnedsettelser og barn fra lavinntektsfamilier, trenger noen ganger ekstra oppfølging for å føle seg inkludert.
Derfor er det viktig å være bevisst på hvordan vi tar imot de nye deltakerne vi rekrutterer til aktiviteter. Hvordan vi møter nye deltakere er avgjørende for om de blir værende.
Rasisme, diskriminering og seksuell trakassering
Barn og unge kan møte fordommer, diskriminering, rasisme og utestenging på mange arenaer. Dette ekskluderer barn og unge fra viktige fellesskap og aktiviteter. Fordommer skyldes manglende kunnskap. Frivilligheten må jobbe for å være en åpen og inkluderende sektor, og bygge ned fordommer.
Rasisme
I 2017 lanserte Antirasistisk senter rapporten “Vi vil ikke leke med deg fordi du er brun”, for å finne ut mer om hva ungdommer som vokser opp i Norge opplever av rasisme og diskriminering. Rapporten tar for seg de ulike former for rasisme. Et eksempel er språk og bruk av skjellsord. Det kan også være lavere forventninger på deres egne vegne og fordomsfulle holdninger og stereotypier.
Det kan være vanskelig å si ifra om rasisme. Det kan oppleves som ubehagelig å si ifra for den som opplever rasisme. Det kan være man ikke vet hvem man skal si ifra til. Når barn og unge opplever rasisme i frivillig sektor, må opplevelsen tas på alvor.
Diskriminering
Å diskriminere vil si at vi behandler en person dårligere enn en annen på grunn av personens funksjonsevne, religion, hudfarge, nasjonale eller etniske opprinnelse, kjønn, seksuell legning og kjønnsidentitet, leveform eller politisk orientering.
Skeiv Ungdom har utarbeidet metodemateriellet “Riv gjerdene”. Dette materielle kan du ta i bruk i din organisasjon. Metodematerialet forklarer hvordan de av oss som bryter med samfunnets normer, behandles og tolkes annerledes enn majoriteten. Materiellet tar opp viktige temaer som interseksjonalitet, og hvordan vi kan jobbe sammen med deltakere, ledere, frivillige og ansatte i vår organisasjon for å motarbeide diskriminerende normer i organisasjonen.
Normkritisk arbeid er å se på hvordan strukturer og holdninger påvirker oss. Arbeidet utfordrer strukturene og holdningene. Slik kan flest mulig leve livet sånn som de ønsker og ut fra egne idealer. Normer og idealer i samfunnet er i stadig endring. Vi kan påvirke og motvirke undertrykkende strukturer i samfunnet. Selv om boken Riv gjerdene forteller mest om normer knyttet til kjønn og seksualitet, kan den brukes i alt arbeid med antidiskriminering.
LNUs veileder Trygg!
LNU har utarbeidet en veileder som tar for seg hvordan jobbe med situasjoner rundt overgrep og seksuell overskridende adferd. Her finner du råd om hvordan du varsler, og hvordan du håndterer et varsel. Veilederen kommer med tips til hva organisasjoner kan gjøre for å øke bevisstheten om grenser, skape en kultur for å si ifra og utvikle gode rutiner.
Målgruppen for veilederen er både enkeltpersoner som ønsker å varsle, tillitsvalgte som skal ta imot og håndtere varsler, og ledere som ønsker å utvikle en tryggere organisasjonskultur. Trygg! lærer deg mer om forebygging, beredskap og håndtering av seksuell trakassering, seksuell overskridende atferd og seksuelle overgrep.
Inkluderende fellesskap og trygge møter
Å være en inkluderende organisasjon krever at vi ser på oss selv med nye øyne. Lederne våre skal være til stede for barn og unge når de har behov for å bli sett eller hørt. Vi må jobbe med oss selv og de som deltar, for å skape trygge rom, for både eksisterende og nye deltakere.
Norges speiderforbund har utarbeidet konkrete hjelpemidler og verktøy for å sørge for trygge og inkluderende møter. Verktøyene er tilpasset speidergrupper, men kan enkelt overføres og brukes i andre aktiviteter for barn og unge.
Blant hjelpemidlene finner du:
tips og huskelister som skaper bevissthet rundt ledernes rolle som “trygg voksen”
tilpassede aktiviteter for å forebygge ukultur og overgrep i forbindelse med fritidsaktiviteter
tilpassede kurs for ledere om inkluderende møteplasser og forebygging av ukultur og overgrep
aktivitetsopplegg for grupper om hvordan de kan skape trygge og inkluderende aktiviteter og arenaer
tydelige rutiner, retningslinjer og anbefalinger
Medvirkning - sørger for at enda flere blir!
Medvirkning bygger på en demokratisk rett til selvbestemmelse og likeverd. Medvirkning gir mennesker mulighet til å styre over egne liv, bidra med egen kompetanse og bli sett og respektert.
Medvirkning sikrer at frivilligheten utvikler aktivteter som målgruppene vi jobber med ønsker seg og er tilrettelagte.
Foto: Forandringshuset Norge
LNU har utviklet fem prinsipper for medvirkning:
1. Selvstendighet: Ungdom må selv få velge hvilke saker de ønsker å engasjere seg i. Ungdom har rett til å bli hørt i alle beslutningsprosesser som angår dem, og i beslutningsprosesser som angår tema der ungdom er engasjert. Prosesser der unge er med på like vilkår med voksne gir reell innflytelse.
2. Representasjon: Ungdom må selv få velge sine egne representanter, og disse representantene må stå til ansvar overfor andre unge, slik som i den demokratiske barne- og ungdomsfrivilligheten.
3. Kompetanse: Ungdom må anerkjennes som en faglig ressurs med nødvendig ekspertise som andre ikke kan erstatte.
4. Informasjon: Medvirkningsorganer for unge må ha tilgang på all relevant informasjon slik at de kan sette seg inn i alle saker som angår ungdom.
5. Kontinuitet: Ungdom må kunne medvirke i alle ledd av den politiske prosessen. Enkeltstående arrangementer og prosesser som ikke har en forankring noe sted gir ikke medvirkning.
Medvirkningsprosesser med barn og unge
Reell Medvirkning og Redd Barna har utarbeidet en håndbok for barne- og ungdomsråd om hvordan rådene kan ha medvirkningsarbeid med andre barn og unge som ikke sitter i rådet.
Håndboken kan brukes til planlegging og gjennomføring av ungdommenes egne samlinger.
Håndboken har et særlig fokus på tematikken fritid, deltagelse og inkludering. Du kan finne håndboken her.
Les mer om barrierer for deltakelse:
Veileder for økt deltagelse - barrierer
Tilgjengelighet og tilrettelegging