Kultur for inkludering

Å jobbe med inkludering betyr å jobbe med kultur!

Foto: KFUK-KFUM Forandringshuset Norge

Foto: KFUK-KFUM Forandringshuset Norge

Barn og unge føler at de ikke er flinke nok, eller de er redd for å ikke passe inn.

Dette hindrer dem i å delta på aktiviteter de egentlig vil være med på.

Hvordan skaper vi en inkluderende kultur?

Barn som blir mobbet på skolen kan oppleve å bli mobbet på andre arenaer også. Trenere, lagledere og andre voksne er ikke alltid så flinke til å forstå hva som foregår, eller til å håndtere slike situasjoner. Noen ganger kan også aktiviteten i seg selv være med på å skape et ekskluderende miljø, fordi måten ledere snakker på eller deler inn i grupper kan oppleves som mobbing. Når det er mye fokus på prestasjon, kan det være med på å forsterke et skille mellom de som er flinke og “får det til”, og de som ikke gjør det.

Reager på mobbing og utestengelse!

Trenere, instruktører, frivillige, ledere og andre må få kunnskap om psykisk helse, sånn at de kan se hvilke barn som sliter og støtte dem. Redd Barna har snakket med 850 elever om hvordan de opplever skolemiljøet sitt og hvordan voksne kan skape trivsel og forebygge mobbing. De lanserte en rapport i 2019 med anbefalinger fra elever til skolen og lærere, men som også i stor grad kan overføres til fritidsaktiviteter. De anbefaler blant annet at vi må hjelpe grupper av barn og unge med å bygge vennskap og å fungere godt sammen, og at vi må reagere riktig og tidsnok på mobbing og utestengelse. Du kan laste ned rapporten og få flere tips her.

Les mer om barrierer for deltakelse:

Veileder for økt deltagelse - barrierer

Oversikt over aktiviteter

Tilgjengelighet og tilrettelegging

Økonomi

Oppfølging av deltakere

Kunnskap og kjennskap til organisasjoner

Representasjon